Tablighi Jamaat a peacefull law abiding and apolitical movement in words and spirit is for the grass-root work forthe success of humanity in the eternal success in life after death.
INNA LILLAHI WA INNA LILLAHI RAJEOON.............
مین نے کان لگاے تو مائک سے بلند ہونے والی صدائین کچھ اور کہ رہی تھین
May Allah SWT forgive him, grant him the highest rank in Jannah give sabr to his family members. And Allah give us Best replacement (bahtareen Naemul badal ).
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ (الأنبياء: 35
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (الفجر: 27).
ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (الفجر: 28).
فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (الفجر: 29).
وَادْخُلِي جَنَّتِي (الفجر: 30).
He talk used to be Full of Akhlaqiat , manner, etiquette, Maashrat and remeberance of Akhirah (life after death) the eternal life after death.
May Allah SWT give him place in Janat-ul-firdaus (amin)..
بڑے ہی رنج وغم کے ساتھ یہ اطلاع دی جاتی ہے کہ شہربنگلور کرناٹک کے معروف عالم دین حضرت مولانا قاسم قریشی صاحب کا انتقال ہو گیا ہے
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
INNA LILLAHI WA INNA LILLAHI RAJEOON.............
داعئی کبیرحضرت مولانا قاسم قریشی صاحب ؒ جن کے وجود سے دعوت وتبلیغ میں جان پڑی اور کام کرنے والوں میں حقیقی جذبات پیداہوئے، جان، مال، وقت، لگانے کا اصل مفہوم آپکی زندگی سے سمجھ میں آیا، آپ کی ذات فنافی التبلیغ تھی، مرتے مرتے کرنا ہے، اور کرتے کرتے مرنا ہے کا آپ مصداق تھے، آپ کا وجود حلقۂ دعوت وتبلیغ میں خیرکا باعث تھا، آپ نے اپنی زندگی میں دعوت و تبلیغ کے لئے بہت دکھ اور تکلیف اٹھائے ہیں، ، آپکی تقریر واقعتاً انقلاب آفریں ہوتی تھی، جس سے ہزاروں کی زندگیاں بدلی ہیں، اللہ آپ کوجزائے خیرعطاءفرمائے، جنت الفردوس
میں اعلی مقام عطاء فرمائے،
************************************************************************
میں بھی موجود تھا وہان
از : ع ز قاسمی
بزرگ عالم دین دعوت وتبلیغ کے امیر براے کرناٹک حضرت مولاناقاسم قریشی صاحب کی نماز جنازہ تیار تھی .سلطان شاہ کا اندرونی حصہ صوبہ اور بیرن صوبہ سے آے ہوے عقیدت مندوں کے جم غفیر سے کھچا کھچ بھرا تھا
مین سلطان شاہ کے عقب مین واقع چھوٹے میدان مین تھا جہاں نماز جنازہ کے لیے صف بندی ہو رہی تھی
یہاں بھی تاحد نظر انسانوں کا ایک ٹھاٹے مارتا ہوا سمندر دکھائ دے رہا تھا
مائک سے ایک بزرگ کچھ بیان فرما رہے تھے
میرا خیال تھا کہ شاید وہ مولانا کی حیات و خدمات اور ان کے کار ناموں پر روشنی ڈال رہے ہوں گے
دور دراز سے آے ہوے عقیدت مند جن کی آنکھین اپنے ایک عظیم قائد کے بچھڑ جانے سے اشک بار تھین ان کی اشک شوئ کر رہے ہوں گے
ان کو دلاسہ دے رہے ہوں گے
لوگوں سے مطالبہ کیا جا رہا تھا کہ آپ اپنی حیات مستعار کو خدا کے لیے وقف کردین
چالیس دن اور چار مہینے کی تشکیل ہو رہی تھی
لوگوں کو دعوت و تبلیغ کی اہمیت کو سمجھایا جارہا تھا
گویا دعوت وتبلیغ کے مشن کو ایک لمحے کے لیے بھی فراموش نہیں کیا گیا تھا
ایک دھن سوار تھی
باھر کھڑے لوگ اشک بہا رہے تھے اور اندر کے حضرات سکون واطمنان کے ساتھ دعوت وتبلیغ سے متعلق سر گرمیوں مین مشغول تھے
مین کھڑا ہوا سوچ رہا تھا کہ دعوت وتبلیغ کی شاید انہی خوبیوں کی وجہ سے الله نے اس جماعت کو وہ مقام بخشا ہے کہ دنیا کا کوئ کونہ ایسا باقی نہیں ہے جہاں اس محنت سے لوگ نہ جڑے ہوں
بس ایک جنوں ہے
ایک دیونگی ہے
کہ لوگ ایک خدا سے روشناس کیسے ہو جائین
اور سرور کائنات حضور اقدس صلی الله علیہ وسلم کی سنتوں پر عمل پیرا کیسے ہو جائین
دعوت وتبلیغ سے جڑے لوگوں مین جب تک یہ جنوں باقی ہے دنیا کی کوئ طاقت ان کا بال بانکا نہین کر سکتی
مفتی عیسی زاھد قاسمی
May Allah SWT forgive him, grant him the highest rank in Jannah give sabr to his family members. And Allah give us Best replacement (bahtareen Naemul badal ).
The journey of a Muslim believer (soul) after death
Everyone has to die one day. Allah says in the Quran:
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ (الأنبياء: 35
“Everyone is going to taste death, and We shall make a trial of you with evil and with good, and to Us you will be returned.” Quran (Surah Al-Anbiya:21)
However, the return of every soul to the afterlife shall depend on its state of righteousness in this world. To the pious believers, it will be said (as stated in the Quran):
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (الفجر: 27).
ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (الفجر: 28).
فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (الفجر: 29).
وَادْخُلِي جَنَّتِي (الفجر: 30).
27. (It will be said to the pious): “O (you) the one in (complete) rest and satisfaction!.
28. “Come back to your Lord well-pleased (yourself) and well-pleasing (unto Him)!.
29. “Enter you then among My (honored) slaves,.
30. “And enter you My Paradise!”
28. “Come back to your Lord well-pleased (yourself) and well-pleasing (unto Him)!.
29. “Enter you then among My (honored) slaves,.
30. “And enter you My Paradise!”
Maut-ul-Alim, Maut-ul-Alam (Death of a scholar is a loss to the whole Universe)
He talk used to be Full of Akhlaqiat , manner, etiquette, Maashrat and remeberance of Akhirah (life after death) the eternal life after death.
May Allah SWT give him place in Janat-ul-firdaus (amin)..
Banglore Ijtemah India
Ma shal ALlah, Bangalore's city second Ijtema (Total Six Ijtema are planned for 12 Halqas of city) concluded with lakhs of people attending the final dua at Hoskote.
Maulana Qasim Qureshi Sab, Farooque Bhai, Prof Nisar Ahmed Sab, Mufti Aslam Sab, Maulana Akbar Shariff Nadwi Sab (all from Bangalore),
Maulana Ahmed Latt Sab Nadvi from Markaz Hazrat Nizamuddin and Ahmed Khoosa Sab from Maharashtra and were the key speakers.
The schedule went on as follows:
Saturday 11th Jan - Zohar - Farooque Sab
Saturday 11th Jan - Asar - Mufti Aslam Sab
Saturday 11th Jan - Maghrib - Maulana Qasim Qureshi Sab
Sunday 12th Jan - Fajr - Prof Nisar Ahmed Sab, Farooque Sab (After Taleem) Ahmed Khoosa Sab (for Students)
Sunday 12th Jan - Zohar - Maulana Akbar Shariff Sab, Ahmed Lad Sab (for Ulema)
Sunday 12th Jan - Asar - Nikah Ki Majlis for approximately 15 couples led by Maulana Qasim Qureshi Sab
Sunday 12th Jan - Maghhrib - Final Bayan & Duwa by Ahmed Lad Sab.
Monday 13th Jan - Fajr - Ahmed Khoosa Sab (Rawangi ki Baat for Naghad Jamats) and a zimmedar from Sultan Shah Bangalore delivered the waapasi ki baat for the tenure concluding jamats.
Saturday 11th Jan - Asar - Mufti Aslam Sab
Saturday 11th Jan - Maghrib - Maulana Qasim Qureshi Sab
Sunday 12th Jan - Fajr - Prof Nisar Ahmed Sab, Farooque Sab (After Taleem) Ahmed Khoosa Sab (for Students)
Sunday 12th Jan - Zohar - Maulana Akbar Shariff Sab, Ahmed Lad Sab (for Ulema)
Sunday 12th Jan - Asar - Nikah Ki Majlis for approximately 15 couples led by Maulana Qasim Qureshi Sab
Sunday 12th Jan - Maghhrib - Final Bayan & Duwa by Ahmed Lad Sab.
Monday 13th Jan - Fajr - Ahmed Khoosa Sab (Rawangi ki Baat for Naghad Jamats) and a zimmedar from Sultan Shah Bangalore delivered the waapasi ki baat for the tenure concluding jamats.
Banglore city has 12 Halqas. The Ijtema saw the participation of many new people who were attending an Ijtema for the first time, May Allah accept all of them for service of deen and for preparation of Akhirah.
There separate camps for Arabs, Tamilians, Bengalis, Malyalees and English speaking crowd with translation of all bayans happening simultaneously.
Local Arab students who are present in Bangalore also attended. An Arab Jamat and a Jamat from England also was present.
There was a separate Bayan by Ahmed Khoosa Sab for students exclusively and the Ulema of all halqas were also invited for an exclusive gathering for them.
There were 5 food camps by 5 halqas managed individually which served the entire gathering very efficiently. The makeshift wazoo khanas and bathrooms were at a close-by distance which was very helpful to the large crowd particularly the elderly.
Most of the namaz's were led my Maulana Riyaz Sab, Imam of Sultan Shah Markaz of Bangalore. The last Bayan was delivered by Ahmed Lat Nadvi Sab of Nizamuddin and he also led the tashkeel efforts. He started by doing tashkeel by quoting the sacrifice of Hazrat Aboobakar Siddique (raz) who devoted his entire lifes wealth and time for the cause of Islam.
Mashallah, many from the crowd stood up and gave their names for ''Poori Jaan, Poora Maal and Poora Waqt'' for the sake of Allah and the cause of Islam.
Many names came for Paidal Jamats, Beroon Jamats and within India 4 Months Jamats.
Mashallah, due to everybody's duwas, the Ijtema breathed a new wave of sincerity and devotion for the goodness, service of humanity and preparation for akhirat for many.